Wednesday 18 December 2013

The Pro's and Con's of BlackBerry Curve 9320

assalammualaikum..

Okeh fellas, harini aku buat review pasal bb ney.. First and foremost, let me cer cemana bule dapat bb.. Geh, excited ney mau cer.. so, silakan bace yer? *ahatss* .. Aku dapat bb ney sebagai hadiah from ayah sebab dapat straight A's for PMR 2012 *bangga sikit bangga sikit* . Actually time tu aku belum fikir mau hadiah apa time.. time Straight A's UPSR dulu suda mintak laptop, so, ndk kn PMR kali ney pun laptop? no no no.. taknak eden ! Samsung? aku ndk mau sebab Samsung ney touchscreen. Time tu aku paling anti touchsreen walaupun tengah famous. Iphone? LOL? ayah aku pun ndk pakai tu, ndk kan la mau lebih-lebih kan?? haiyaa, so so pening time tu. Setelah lebih kurang seminggu after result PMR dan 3 hari berturut-turut mintak tunjuk ajar dekat Encik Google, aku ambik keputusan mau mintak bb and I was approved by ayah! Ciri-ciri bb yang aku mau tu haruslah kaler putih yer.. Sebab aku ney minat putih.. Then, baru la aku ade bb.. Giler dohh! dapat bb macam dapat Iphone jak time tu. Excited nyer macam beruk mak yeh .. Ughh.. haha

So guys, memandangkan aku dah guna bb hampir setahun *style bercakap macam dah guna 5 tahun* , let me cer kelebihan guna bb ney..
1. Sistem security nya sangat mantop nyahh! Contohnya, kalau bb kau kena curi, pencuri tu ndk kn dapat masuk dalam tu sebab iya mintak password balik.. Dia mintak banyak pengesahan tu baru bule access bb balik. Tu pun kalau dia tukar sim la.. Kalau ndk tukar, senang la mau masuk.. Tapi kalau pencuri tu ndk tukar, senang la mau kesan pencuri tu kan? See? Brilliant!

2. Camera 3.2 megapixcel. Nyah, walaupun 3.2mp jerr, tapi ohsem jugak kalau b'snap.. Dia ikut lightning la.. Kalau banding henfon lain yang camera bb 9320 ney, ohsem lagi bb pnya.. Baru 3.2mp suda smart kn? apa lagi klu 5mp product bb? Perghh! and dia ada flash jugak tau! Kekadang aku suka flashnya, kekadang ndk.. sebab bagi aku, pakai flash ney menunjukkan muka tu berminyak tahap gaban! Bule suda goreng telur nyahh~

3. Tahan lasak. setakat ney, bb aku dah banyak kali jatuh*ketara sangat banyak ulah* even dari tempat yang tinggi, still on.. Ndk mati.. Tapi ndk la setinggi KLCC bahh.. Kalau itu? Bukan setakat bb mati, orang pun bule mati lol.. hahah.. Setakat ney bb aku ohsem.. Ndk rusak sebab jatuh.. Hebak sungguh! Lagi satu, untuk memperkukuhkan hujah aku ney, kawan aku yang bernama Kamilla tu (sepa yang baca entri sebelum ney kenal la tu sepa minah ney =D) .. Dia penah terjatuhkan hp kwn dia.. Lupa product apa, tapi mahal laa.. Sekali jatuh trus OFF.. So to make it fair and square, dia pun suruh la Kamilla ney jatuhkan bb nya.. And Kamilla pun jatuhkan la.. Guess what? bb nya still HIDUP.. yang orang tu pun still ndk puas hati, dia pun suruh Kamilla jatuhkan again. kali ney Kamilla pun hempas la.. and her bb was still ON.. see? ohsem kan?

4. INTERNET DIGI DI BB (BIS). BIS stands for Blackberry Internet Service. (*128*3*3#)  Aku ney DiGi user, so aku ndk tau la internet dkat sim lain camna. okeh, untuk DiGi, its just need RM18 monthly (unlimited) .. Nmpak ka ayat unlimited tu? Awww! Tu paling aku suka pasal bb ney.. Offer internet nya so so murahh and ohsem.. Puas hati sekali subscribe BIS.. Ada jugak sim broadband kan? Tapi tahan ka balik-balik mau tukar sim? Kejap sim broadband, kejap sim besa.. derr? kalau gitu, memang cepat la henfon kamu lag.. Back to BIS. okeh, BIS ney meliputi semua apps yang menggunakan internet termasukla BBM.. Puas kan?

5. Blackberry Messenger (BBM). aku dapat tau Lisa Surihani ngan Yusry(KRU) kenal melalui BBM. Che Ta pun sama kan? haha! banyak sejarah BBM ney.. Kalau kamu ada wifi connection, kamu bule free-oncall ngan kawan kamu BBM tu.. depends on them jugak.. Kalau kamu kedua-duanya ada wifi connection, maka, bule la oncall =D mcm WeChat kan? Tapi teda video call la~ sad..

6. Sound time oncall. Kalau oncall, memang best ngan sound nya la.. Sangat jelas dohh.. Macam brand Samsung jugak.. Kalau pakai brand lain ndk tw la camna. yang pasti, sound nyer sangat clear! Tapi kan tapi, bukan mau mengejek, tapi telinga aku macam 'pekak' kalau guna brand Nokia. Seriously dohh. Anyway, nothing personal k? Ney cuma pendapat aku ja.

7. COMEL AND ADORABLE. Derr, atas pengesahan kawan-kawan aku, ramai yang suka bb 9320 ney sebab dia comel sangat.. hoho.. Aku tengok pun rasa macam "wahhhh!" seriously dohh.. Comel abiss..
Ini la bukti kecomelan bb ku.. Comel tak comel tak? hurmm, macam
chomel jer, macam chantek jerr *mata berkelip-kelip*

Habis dah pasal kelebihan nya.. Now, cer pasal keburukannya pulak yerr.. hurmm..

1. Kuat lagging. Part ney paling aku ndk suka.. Setakat ney bb aku lag ndk teruk sangat.. Actually it depends on how much you downloads apps and etc. Makin banyak kamu download, makin cepat la lag.. hahaha! terima aja takdirnya dehh..

2. Cepat lowbat. seriously, aku rasa macam tiap 6 jam aku kena cas.. Bergantung dengan penggunaan aku laa. kalau aku on wechat, facebook, twitter and etc sekali gus, memang sah la battery kau cepat kong nyah.. Penah sekali tu, setiap 30 saat hilang 1% battery aku.. Lol kan? Padahal aku dah off semua.. Time tu bb aku memang warm.. Besanya, kalau dah warm tu memang petunjuk bb aku tengah makan battery.. Pelahap betui naa..

3. tiada front camera. derrr? ramai yang suka bersnap guna front camera kan? haha! tapi tu la kelemahan bb 9320 ney.. teda front camera tokk! waduhh, terima aja takdirnya.. penting, aku survive dengan camera yang aku ada skang.

4. Case retak. Memandangkan bb aku kaler putih, so ketara la retak nya tu.. Disini aku ingin suggest, kalau mau beli bb 9320, jangan berani beli kaler putih unless if you are the type of person that boleh jaga bb kamu sebaik mungkin.

---the end---

My suggestions ..
: bagi aku la kan, depends on your interest la.. kalau mau jenis henfon yang tahan battery, beli la Nokia. Kalau suka full touchscreen, beli la Samsung. Point aku beli bb sebab jarang aku tengok orang pakai bb.. Tapi kalau kamu jenis yang suka kiut-miut tu, aq cadangkan, guna la bb yerr..sangat-sangat comel.. bukan jer comel, bb 9320 ney antara jualan bb yang terlaris, which means sangat disukai ramai. so, why not you become one of us yang beli bb 9320? kan kan kan? kalau dah beli, add la eden yerr .. bbpin eden, 2A8DE10E. tengkiu the mayoh-mayoh for reading this entry!

No comments:

Post a Comment

Pink Cherry