Sunday 29 December 2013

DIY: Penanda buku yang comel iaitu 'Corner Bookmark '


Assalammualaikum

Kehidupan ney cuma sekali. Oleh itu, kita hendaklah mengisi setiap masa yang terluang right? Disebabkan aku rasa aku telah melakukan pembaziran pada malam ney, so aku pun buat la penanda buku. Biasanya, kalau aku mau henti baca buku, aku akan lipat hujung buku tu untuk menanda. Kawan aku selalu kasi nasihat jangan buat buku cenggitu. Terutamanya kalau buku mahal-mahal macam Chicken Soup. Wait a second! Chicken Soup ney bukan buku resepi k, ini buku mengisahkan true stories from different people yang diceritakan semula dalam buku Chicken Soup For The Soul. Buku ney ada banyak souls. Contohnya teenager's souls, mother's souls, father's souls and etc. Aku suka sangat baca buku ney. Seriously best! You should try this!
Buku ney paling aku suka.

Okay, cukup la pasal buku Sup Ayam ney k? Sambung to my penanda buku yang comel lagi loteh ney. First and foremost, tengok la dulu my penanda buku ney. Comey? Yerr aku tau ianya sangat somelsss! *perasan jap*


comey ke tidakk? oh yeah, for me, itu sangat kiut. Hikhikhik

Wanna try to make this too? Okay jom! First of all, what you need are gunting, kertas lukisan yang keras, a few highlights, pensel and pen. Already have it? Jom start!


1. Lukis atas kertas lukisan tu sebiji macam ney. Ukuran tu depends on you. 

2. Then, gunting. Make sure bentuk nya jadi cenggini yerr. 

3. Kalau dapat bentuk cenggini, anda salah yerr. Huhuhu. Ney waa tersilap buat. So, terpaksa redraw.

4. Lipatkan satu triangle tu macam ney. Then gam and cantumkan dengan triangle yang satu lagi tu.

5. If you have your creativity, buat la macam ney. Kalau mau simple jak, highlight jer then hias-hias. Memandangkan aku rajin sikit, so aku buat untuk kawan-kawan aku yang tiga orang tu. As my New Year gift for them =)

So, I'm done with my penanda buku yang somels. Selamat mencuba !









No comments:

Post a Comment

Pink Cherry