Friday 27 December 2013

Masker Putih Telur For Oily Face

Assalammualaikum~

Disebabkan aku rasa boring tahap melampau, aku pun try la buat masker guna putih telur ney sebab sebelum ney kakak sepupu aku rajin guna buat. Tapi aku ndk join sekali sebab time tu busy abiss. Well, minggu exam kannn. Meme arr cenggitu. Sampai aku rasa aku teda time mau makan. Padahal time untuk tidur sentiasa ada. Okay, abaikan itu. Back to our story-mory. 

Memandangkan T area aku oily, so I decided to try this out. Cuma aku terlebih rajin sikit. Alang-alang dah pecahkan telur tu, bagus guna untuk keseluruhan kulit muka. Ndk baik membazir. Sesungguhnya membazir itu amalan syait---on ya roji---im. Kan kan kan?

Sumber semestinya from Encik Google yang baik hati

Bahan-bahan:-
1. Pecahkan sebiji telur dan asingkan kuningnya. Just take putih telur.
2. Sediakan tisu.
3. Lembapkan tuala bersih guna warm water. Tujuannya supaya liang pori-pori membesar. Nanti senang la masker tarik keluar whitehead or blackhead semua tu.

Cara-cara:-
1. Bilas muka sebersih-bersihnya guna pencuci muka.
2. Ambil tuala bersih yang dilembabkan guna air suam tadi.
3. Apply putih telur tu ke atas muka atau kulit yang berminyak. Elakkan dari area mata. (biasanya, kalau aku apply putih telur mesti banyak-banyak terutama at the T area. Supaya, kalau aku bukak, baru perghhh)
4. Kemudian, letak tisu atas kulit yang ada putih telur. Mesti cepat sebab takut putih telur tu kering. Nanti tisu ndk lekat pulak.
5. Lepas tisu diletakkan, sapu permukaan muka yang bertisu tu dengan putih telur balik.
6. Tunggu hingga kering dan keras.
7. Selepas kering, bukak dan bilas muka guna air sejuk. Tujuannya guna air sejuk supaya mengecilkan kembali liang pori-pori.

p/s: ada orang pukul putih telur sampai berbuih. tapi aku ndk buat camtu sebab aku malas. kalau hang pa rajin, buat la. tapi yang version telur ndk dipukul ney pun perghh jugak. best bahhhhh.


Kesannya ke atas kulit aku lepas aku bukak:-
Memang ketara perubahannya. Muka aku terasa lebih licin and tegang. Most importantly is, my T area ndk oily lagi. Ndk mau cakap banyak, just do it kalau mau tengok hasilnya sendiri. Besides, it is also cost low you know... btw, aku ndk mau upload gambar aku before and after tu sebab aku malu mau tunjuk. ececehh. *macam la ada yang mau tengok* .  

Kalau mata kamu tajam, kamu akan nampak atas masker kamu tu benda kecil yang kaler putih and berdiri-diri macam bulu. Itu la kotorannya. Aku recommend, buat la dalam 2 kali seminggu. Aku suka buat time aku membaca supaya aku lebih fokus. seh seh seh. Kalau tetiba mama you guys bising sebab heran mana perginya telur-telur tu, lu pikirr laa sendiri! =D 

Thanks for reading !

No comments:

Post a Comment

Pink Cherry