Wednesday, 20 August 2014

Bengkel SPM : Slot English

Assalammualaikum...

Kemarin sekolah aku ada menganjurkan Bengkel SPM dengan usaha gandingan MPP SMK Benoni dan Kg. Seberang. Kiranya, ini merupakan sesuatu yang julung kali diadakan. Hebat kan? So, bengkel telah dimulakan dengan Slot English yang mana start dari jam 8.00 pagi hingga 10:30 pagi. Sepanjang 2 jam 30 minit tersebut, aku rasa banyak input yang aku perolehi. Tapi sebenarnya tak banyak beza pun dengan apa yang teacher kitorang ajar kat kelas.

Cuma yang menambahkan sesuatu di kepala ini adalah kelebihan membuat paragraphing dalam esei. FYI, kami menumpukan kepada esei paper 1 yang mana menyumbangkan paling banyak markah sekali dalam paper English iaitu sebanyak 50 markah. Haa, berbaloi tak? I bet you'll not gonna be left it blank right? Miahahha! So, paragraphing ni menandakan the fluent of your story tau. Kalau salah paragraphing, maybe uolls punya tempat dekat band B.

Kemudian, kalau nak dapat Band A, ofcoz vocabulary tu sangat lah tersangat diambil kira. Ini menandakan korang ni jenis yang kuat membaca atau tak. Bak kata Mdm Naimah, 
no good essays without a powerful vocabs, no powerful vocabs without reading. 
Satu tips yang telah aku rasai sendiri, kalau nak tambah koleksi vocabulary anda, bacalah Chicken Soup For Souls banyak-banyak. Selain boleh improve vocabulary, anda juga boleh improve story  lines anda. Trust me, Chicken Soup is the best yow! Konfom time exam nanti idea korang akan melimpah ruah seperti teh tarik bangla di kedai mamak.

Courtesy of google

Seterusnya, sebelum menjawab esei tersebut, ofcoz kita diminta untuk baca arahan betul-betul dan pilih sama ada kita nak jawab soalan jenis narrative writing, argumentative writing, theme(s), or aku dah tak ingat. Miahahha! Lepas dah decide mana korang nak buat, gunalah konsep PWE ini iaitu Planning (P), Writing (W) dan Editing (E). Teacher aku cakap, kitorang dah pass dah PW tapi masalahnya kat E. Kitorang tak pandai editing. Jangan lupa jugak guna konsep WH-Questions. Dari kitorang lower form lagi telah diajar teknik ni. Aku pula telah didedahkan teknik ni sejak aku tahun 5. *wink wink*

Pastu, penceramah aku cakap, kalau nak end story korang, jangan ended it with "I woke up and suddenly I realised that it was only my dream" or destruction or the death. Penceramah tu cakap, kalau jawab dengan I woke up segala entah apa tu, it is such a boring ending. Dah naik mual, nak muntah tau. Uwekkk! *muntah hijau* Destruction pula memang semua tak suka. Macam ada satu student ni, dia buat cerita memang best la. Adventerous sangat. Tiba-tiba, dia end story dia dengan mak dia mati dikelar oleh watak tu sendiri sebab dia dah naik gila tahap cipanzi. What a horrible ending to tell right? Aku pun tak setuju dengan ending tu tau! Hehehe.. Untuk death pulak, aku suka buat ending macam ni tapi apa boleh buat, pemeriksa tak suka. Sedih tau, sedih! Apa-apa pun, it is your story right? So do whatever you wanna do for the ending. Yang penting moral value harus ada supaya pemeriksa akan merasakan impaknya.

Aku rasa tu jer lah kot. Yang lain tu macam biasa kita dengar cikgu kita cakap ulang-ulang tu la. Takde bezanya pon. Aku tabik arr kat cikgu-cikgu aku tu sebab mereka ibarat portable astro beyond yang akan mengulang-ulang ayat yang sama tanpa jemu. Play and stop. Miahahaha! Anyway, thank you cikgu! Tanpa anda siapalah aku. =D

Miahaha!



1 comment:

  1. Aku crush sma puan penceramah.. Hahaha., tpi sygg,, dia sudaa

    ReplyDelete

Pink Cherry