Tuesday 7 October 2014

Kembali ke Zaman 1987

Assalammualaikum..

Hi, harini aku ada mood nak cerita mengenai mak aku ni. Fyi, mak aku merupakan mak andam yang ohsem kat kampung aku dulu. Normally mak andam ni mesti yang dah kahwin kan? Tapi mak aku masa tu masih bujang trang tang-tang lagi. Meskipun masih muda berkecimpung dalam bidang make-up ni tapi ramai yang percaya kat kebolehan mak aku masa tu. Tengok kepada penampilan mak aku, siapa tak percaya kann? Mak aku ohsem kot dulu! Bukan nak jual minyak, tapi inilah kebenarannya. Mak aku cantik! Macam anak dia jugak

Aku ingat mak aku ni main-main masa mak cerita mengenai kisah dulu-dulu. Tapi, ternyata apa yang aku fikir salah. Dulu, masa aku tengah duduk menunggu ayah, alone kat bus stop luar pagar sekolah, ada seorang makcik macam sebaya mak aku datang dan turut duduk menunggu anak dia kat bustop tu. At first, aku rasa awkward giler nak bercakap so aku prefer untuk diam aje lahh. Tiba-tiba pulak, makcik yang friendly tu tegur aku. Biasa lah, kalau orang kampung menegur, mesti nak tanya, "anak siapa?", "tinggal kat mana?" dan blablabla..

Seperti biasa, aku jawab straight forward, "mamaku Dg Piut Salamah, anu cucu Hjh Jual sama Hj. Ibrahim yang tinggal di Kg Tambing atu. Tapi kami sekeluarga ndk tinggal sana. Kami tinggal di Taman Greendfield." Fuhh, lengkap jawapan aku kan? Yeah, normally I'll answered like that.

Bila mentioned nama Dg Piut Salamah , terus makcik tu cakap "Eh? Anak Dg Piut Salamah rupanya. Di mana mama mu sekarang? Batah ndk meliat. Ku pikir tah kamu ani lakat lagi di KL". Demi meleraikan kekusutan makcik tu, aku pun jawablah "Hee, kami dari KL pindah ke Sarawak. Pastu ke mari. Mama sekarang ani mengajar di iskul Cina." Pastu makcik tu pun balas "Ouhh.. Eh, ndk kau tau mama mu atu dulu mak andam di kampung ani. Iya tah me'make-up'kan kediaku masa kawin dulu". And I was like "HUHH? Banar bah?" Hahaha! Menyesal aku tak percaya cerita mak aku dulu. No wonder la gambar mak aku dulu ohsem-ohsem. Mak andam rupanya.

Bila cerita mengenai mak aku yang ohsem ni, terflashback lah semula mengenai fashion-fashion dahulu kala. Masa tu kami sekeluarga tengah mengemas bilik lama kami kat rumah babu tua. Keadaan bilik sangat berhabuk. Tengah aku sebok selongkar almari, aku ternampak berlambak baju mak aku yang cantik-cantik. Aku yang gedik ni pun gatal tangan nak try semua baju tu. To my surprise, saiz pinggang mak aku adalah saiz aku yang sekarang. Fulawehh! Keciknya mak aku! Slim!

Salah satu baju mak aku yang paling aku suka adalah ini 

Sebagai bukti aku suka baju ni sangat, aku telah memakai baju ni masa Hari Raya Aidiladha! Mak aku suka tengok aku pakai baju ni. She said to me that eventhough my face wasn't her trait but I am just looks like her when she was young. Kiranya aku ni mencerminkan mak aku yang dulu laa. You know what? Aku rasa mak aku ni seorang yang berfikiran jauh. Proof? Haaa, walaupun baju ni mak aku buat masa tahun 1987, but peoples masih memuji baju ni cantik. Jadi, terbuktilah bahawasanya mak aku ni berfikiran jauh dalam pemilihan kain. I am proud!

Basically, pemakaian aku pada Hari Raya Aidiladha tahun ni sangat nostalgic dan yang penting sekali, tak keluar duit walau sesen pun! Hahaha. 

Berpandangan jauhhh.....


Anyway, that's all for now! Tata!

1 comment:

  1. hey hey ! .. ni nah http://cyeceko-pie.blogspot.com/ .. tpi blog mu jua tatap manang ba :D ..

    ReplyDelete

Pink Cherry